First of all, a distinction must be made between the application of the exemptions in the LP-VO between tractors and jeeps.
As towing vehicles, tractors are covered by the exemption pursuant to Section 2 (2) Z 2 LP-VO. However, this exemption is restricted to vehicles with a maximum permissible speed of max. 40 km/h. For these keine Pflicht zum Führen eines Lenkprotokolls.
Zwischenzeitlich gibt es erfahrungsgemäß immer mehr Traktoren, die mit höheren zulässigen Höchstgeschwindigkeiten zugelassen werden, für diese die angeführte Ausnahme natürlich nicht gilt. Fahrer von Traktoren mit über 40 km/h Höchstgeschwindigkeit sind zur Führung eines Lenkprotokolls verpflichtet.
Für Jeeps ist zu klären, ob diese als M1 (Personenkraftwagen) oder als N1 (Fahrzeug zur Güterbeförderung mit einer zulässigen Gesamtmasse von nicht mehr als 3.500 kg) laut Zulassungsbescheinigung zugelassen wurde.
Liegt eine M1-Zulassung vor, so ist eine Ausnahme von der Lenkprotokollpflicht nach § 2 Abs. 2 Z 5 LP-VO zu beurteilen. Dabei ist auch die aktuelle Formulierung dieser Bestimmung gemäß BGBl. II Nr. 2022/166 zu berücksichtigen:
§ 2 (2) Von der Verpflichtung zur Führung eines Lenkprotokolls sind die Lenkerinnen/Lenker folgender Fahrzeuge ausgenommen:
5. sonstige Kraftwagen im Sinne des § 2 Abs. 1 Z 5 und 6 KFG 1967 (Personenkraftwagen, Kombinationskraftwagen), wenn diese nicht der gewerbsmäßigen Personenbeförderung dienen und das Lenken des Fahrzeuges für die Lenkerin oder den Lenker nicht die Haupttätigkeit darstellt, […].
The question arises as to whether or not driving the jeep used to clear snow is the employee’s main activity. Here, the written employment contract is only to be considered secondarily, but primarily the activity actually performed (which does not necessarily have to correspond to the written agreement). If an employee’s main activity on a working day is clearing snow with a jeep, whereby driving the vehicle is necessarily the actual main activity, the following applies in any case the obligation to keep a driving log on this day.
In the case of an N1 registration (also possible from a tax law perspective), an exemption from the driving log obligation must be assessed in accordance with Section 2 Para. 2 No. 7 LP-VO.
7. motor vehicles for the carriage of goods with a gross vehicle weight of no more than 3.5 tons, if driving a motor vehicle is not the driver’s main professional activity and the driving time during a calendar week
a) is less than two hours per day, or
b) less than four hours per day, provided that the weekly driving time is less than one fifth of the weekly working time (§ 3 para. 1 AZG).
The question arises as to both the main professional activity and the duration of the daily or weekly driving time. In other words, if the employees are deployed to clear snow (it can be assumed that driving is not the main professional activity of the snow clearer) with the N1 jeep and
- the daily driving time is more than 2 hours,
- the driving time within a week is more than 4 hours on individual days or
- the driving time within a week is more than 2 hours but less than 4 hours on individual days, but the weekly driving time is more than one fifth of the weekly working time (= 8 hours)
a Keep a steering log.